Opua yachtcharter en service


Nieuws

juli 2009
Het is weer even geleden dat we iets hebben geschreven, dus nu een update van waar we de laatste maanden mee bezig zijn geweest.
Vorig jaar oktober zijn we begonnen aan de verbouwing van een zomerhuisje in Biddinghuizen van een vriend van ons, dit project duurde even iets langer dan we hadden verwacht, en wel een maand of drie langer, in totaal zijn we acht maanden bezig geweest, maar het resultaat is er wel naar. Het huisje is compleet verbouwd van vloer tot plafond, en van voor naar achter, zo hebben we alle verwarmings leidingen onder de grond door gelegd, nieuwe radiatoren geplaatst, de hele badkamer uitgebroken en de indeling veranderd en helemaal vernieuwd, zo ook de keuken. We kregen van onze vrienden de vrije hand in alles, maar onze ideeën werden wel door gesproken en meestal goed gekeurd, wat het werken op deze manier heel prettig maakt, geen gezeur maar altijd tevreden mensen.

Tussen de bedrijven door heb ik voor een andere klant nog een teakhouten schuifluik gemaakt, wat erg mooi is geworden en wederom hebben we een tevreden klant. Al deze klussen geven ons de mogelijkheid om ons bedrijf door te zetten en er wat meer tijd aan te besteden en natuurlijk voor wat extra cash.

Nu ben ik weer begonnen met het schip, het was wel lastig om de gang weer te krijgen aangezien ik niet wist waar ik beginnen moest, er liggen zoveel klussen te wachten die nog afgemaakt moeten worden dat het lastig is te bepalen wat nu eerst gedaan moet worden, uiteindelijk hebben we afgesproken dat ik begin in de achter hut, maar na de eerste dagen kon ik al niet verder omdat ik op gereedschap zit te wachten om nieuwe lijsten te maken.

Ik ben maar aan een ander project begonnen en wel het werkend maken van de elektrische ankerlieren en het aftimmeren van de voorpiek waarachter deze lieren bevestigd zijn, ook ben ik weer verder gegaan met de sloep die ik deze zomer af wil maken zodat we er nog mee kunnen zeilen ( de zeilen heb ik net besteld).
Het steek zwaard van de sloep heb ik vervangen door een klap zwaard en gemaakt van 6 mm roestvrij staal, het is de bedoeling om de sloep achter de boot mee te nemen en dan blijft het zwaard naar beneden, dit geeft wat meer stabiliteit.
Het zeil is een emmerzeil, daardoor hebben we alleen een mast en een gaffel nodig, en de mast is maar 20 cm langer dan de boot in tegenstelling tot een toren zeil waarvan de mast 120 cm langer is als de boot.
Het emmer zeil is niet zo goed op aandewindse koersen maar op ruimere koersen erg snel, en eenvoudig hanteerbaar, wij gaan weer werken tot half september en nemen dan twee weken vakantie, wij wensen degene die nu op vakantie gaan veel plezier en gezond weer thuis.


12 oktober 2008
Het duurde even voor dat we weer tijd konden vrijmaken voor een nieuw bericht. We zijn verhuisd met onze werkplaats en dat heeft wat tijd gekost, maar was het wel waard, we hebben nu ruimte om met verschillende projecten bezig te zijn zonder dat we eerst alles moeten opruimen. De machines kunnen ook blijven staan wat een hoop tijd scheelt. Boven de werkplaats hebben we nu ook een ruimte die we op temperatuur kunnen houden en daar het hele jaar door kunnen schilderen.

De laatste keer had ik het over ons aanrechtblad, dat zou in juni of juli geleverd worden, maar door diverse omstandig heden zal het pas in oktober klaar zijn, het is nog een hele moeilijke klus geworden omdat er natuurlijk veel bij komt kijken om een aanrechtblad voor een boot te maken, je zit met hogere water keringen, er mogen geen scherpe hoeken aan zitten, en natuurlijk een boven lader vriezer en koelkist wat nogal ongewoon is voor een stenen aanrecht blad. Bij het ontwerp van het blad had ik al diverse problemen en ideeën door gesproken met de steenhouwer en er is steeds een oplossing gekomen, en dat is bij de verschillende steenhouwers die ik gesproken heb niet altijd mogelijk geweest, maar bij steenhouwer Van Den Brink in Harderwijk is dat juist een uitdaging die ze graag aan gaan het kost alleen meer tijd en overleg hoe bepaalde zaken gedaan moeten worden, hun weten alles wat je met steen kan doen en ik weet wat er op een boot gebeurt.

Na dat de beide bladen klaar waren zijn er verschillende ongelukjes gebeurt met diverse onderdelen van het blad zoals het door mij laten vallen van het deksel van de vriezer dat in twee stukken brak net na dat ik er de gaten in had geboord en het eigenlijk al klaar was nu moet het weer op nieuw gemaakt worden, en het afbreken van een water kering door een ongelukje bij het verplaatsen op een bok, dit zorgt weer voor de nodige vertraging, daar ze bij de steenhouwers ook nog het gewone werk moeten doen en ze met een onderbezetting werken, maar ondanks alles zetten ze zich toch zo goed en kwaad als het kan in om te zorgen dat wij een perfect aanrecht blad krijgen, en dat wordt door ons zeer gewaardeerd.

Het komalie want wordt ook stukje bij beetje uitgebreid, borden, soepkommen, water dichte opberg bakken en bakjes, kruiden potjes die water dicht zijn,ze moeten allemaal een plekje krijgen en daarvoor worden er diverse soorten lade en kasten ingericht voor deze spullen zodat ze zeevast kunnen staan.

Verder zijn we ook bezig met de sloep die nu niet meer in een verdom hoekje staat maar de volle aandacht krijgt, Wilma heeft de laatste weken zeker 5 liter blanke lak en kleur lak verwerkt, dit betekent oneindig schuren en lakken en schuren en weer lakken, maar het resultaat is geweldig, het roer, de helmstok, mast en gaffel zitten in de lak en aan de zitbankjes is ze de laatste hand aan het leggen zie foto 800.


9 maart 2008
We zijn de winter goed door gekomen en hebben veel kasten kunnen maken voor het interieur, en de nodige spanten bekleed met Mahonie.

Ook hebben we de indeling van de voorste hutten gemaakt, de bedden zijn nu in vuren hout gemaakt, later wordt dat natuurlijk Mahonie, maar voor proef bedden vind ik dat te duur, we hebben in de bedden gelegen om ze uit te proberen, de ruimte in de hutten is wat klein maar je kan je er omkleden en in de bedden is genoeg ruimte om lekker te slapen.

Met de keuken schiet het ook al op, het cardanisch fornuis is gemaakt en ingelegd met het zelfde graniet waarvan we ook de aanrechtbladen laten maken, de steen daarvoor staat al bij de steenhouwer hier in Harderwijk en we hopen in Juni het aanrecht blad te kunnen plaatsen.

Onze sloep (bijboot) heeft ook weer wat aandacht gekregen, de mast en de gaffel zijn nu gemaakt evenals het ophaalbare roer, alles moet nog wel in de epoxy worden gezet maar dat kan pas als de temperatuur wat hoger is.

De diverse stormen van de afgelopen maanden hebben wel hun tol geëist, de verf die we afgelopen zomer er op hebben gebracht is op sommige plaatsen al weer verdwenen.


9 oktober 2007
Het is weer even geleden dat ik met de site bezig kon, maar daar hebben we een oplossing voor gevonden in de vorm van een persoon die onze site gaat onderhouden, en wel Strikwerda consulting. Dit is voor mij een hele ontlasting daar de werkzaamheden op de boot een grotere prioriteit hebben dan het onderhouden van de site, en daarbij is het voor mij erg lastig al dat ontwerpen en bijhouden.

Vanaf juni hebben we de boot geschuurd, bijgewerkt en toen het weer het toeliet geschilderd, dit was een grote klus, 10 liter onderwater verf en 6 liter verf voor boven water en dat allen voor de romp, de dekken volgen als we binnen klaar zijn. De houten potdeksels zijn geplaatst en de houten randen rond de vluchtluiken bijgewerkt zodat het water er wat sneller afloopt en het hout sneller droogt.

Binnen zijn we hoofdzakelijk bezig geweest met het aansluiten van de stuurautomaat en diverse andere elec. componenten waar we ongeveer 200 meter draad voor hebben getrokken, dit is nog lang niet alles want er moet nog ongeveer 400 meter bedrading gelegd worden. Ook ben ik begonnen met het bouwen van de vriezer en de koelkast respectievelijk 110 en 160 liter bruto inhoud, dit wordt iets minder als de diverse plateau's zijn gemaakt. Het volgende is het verder bouwen van de spoelkast van de keuken en de diverse laden blokken die we gaan uitrusten met zelf intrekkende laden die natuurlijk voor op zee ook nog met een slot vastgezet kunnen worden.

Er staan nu enkele foto's op de site van na de schilder beurt, een soort tweede tewaterlating, zo voelde het voor ons in ieder geval wel en zijn een week later lekker op vakantie gegaan, waren we aan toe.


juni 2007
Ondertussen is het juni en staan we op de kant om het schip rondom onder en boven water te schilderen de afgelopen maanden zijn we druk geweest met het interieur en hebben de nodige kasten in eerste opzet gemaakt waar na ze diversen keren zijn gelakt, en nu wachten op de definitieve plaatsing.

Rond eind juni hoop ik ook wat foto's bij te plaatsen maar helaas niet veel tijd om dit nu te doen.


januari 2007
We zijn er even een week tussen uitgeweest, en hebben in Solden, Oosterijk lekker geskied, zonder ongelukken zijn we weer terug, lekker uitgerust om morgen 29 jan. weer met frisse moed te beginnen (verder te gaan) met de boot.

Januari kenmerkt zich door veel wind en regen, de schade tot nu toe is een kompleet aan flarden gescheurd afdekzeil wat we speciaal hebben laten maken voor dit soort weer maar door de laatste storm van het vorige jaar is dus gebleken dat zelfs dit hele sterke doek geen partij is voor dit soort windkracht.

Een vergelijkbare storm hebben we 18 januari weer meegemaakt en deze storm heeft veel lakschade aan de stuurboord kant van het schip veroorzaakt, op sommige plaatsen is de verf weg tot op het staal. (zie wind grafiek.)

We zijn nu ook bezig met het bouwen van de diverse banken, de bank aan stuurboord staat op zijn plaats en wordt na twee lagen grondverf de eerste keer in kleur geschilderd, waarna de platen voor het zitvlak worden geplaatst.

Aan bakboord wordt een klein zithoekje gemaakt met daar achter kasten, de navigatie hoek volgt daarna, ook zijn we begonnen met het in meten van hut twee en het maken van de eerste mallen voor de kasten in die hut.



©2009 - Opua yachtcharter - e-mail: info@opua.nl